Algemene informatie:
Yago is ingeschreven als verzekeringstussenpersoon in de categorie "verzekeringsmakelaar" in het register van verzekeringstussenpersonen dat wordt bijgehouden door de FSMA onder bovenvermeld ondernemingsnummer. Het register is beschikbaar op https://www.fsma.be/nl/verzekeringstussenpersoon (klik op "Lijsten" en "Register van verzekeringstussenpersonen").
In haar hoedanigheid van verzekeringsmakelaar vertegenwoordigt Yago de klant en voert zij haar activiteiten uit zonder enige exclusieve agentuurovereenkomst of enige andere juridische verbintenis die haar rechtstreeks of niet rechtstreeks verplicht om haar productie geheel of gedeeltelijk bij één of meer verzekeringsmaatschappijen onder te brengen of die haar belet om vrij een verzekeringsmaatschappij te kiezen.
Communicatiemethoden: De gebruikte communicatiemethoden tussen ons kantoor en klanten zijn post, telefoon, mobiele telefoon, e-mail en website.
Taal: De voertaal op ons kantoor is Frans. We bieden onze diensten ook in het Nederlands aan.
De Europese Richtlijn van 20 januari 2016 betreffende de distributie van verzekeringen ("IDD"), die in Belgisch recht werd omgezet in de Wet van 4 april 2014, bevat informatieverplichtingen en gedragsregels die van toepassing zijn op Yago.
In overeenstemming met IDD, de wet van 4 april 2014, de IDD Practical Guide to Rules of Conduct en de EIOPA Q&A over IDD, zet Yago zich in om verzekeringsproducten eerlijk, rechtvaardig en professioneel te distribueren, in het belang van zijn klanten.
Yago streeft ernaar correcte, nauwkeurige, duidelijke en niet-misleidende informatie te verstrekken zodat u een weloverwogen beslissing kunt nemen. Deze beslissing kan het aangaan (of niet aangaan) van een verzekeringsovereenkomst inhouden of het opvragen van nadere informatie. Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat deze informatie begrijpelijk is.
Yago heeft een schriftelijk beleid inzake belangenverstrengeling, waarin met name het volgende staat:
Met betrekking tot de verrichte specifieke verzekeringsdistributie activiteiten, de omstandigheden die aanleiding geven of kunnen geven tot een belangenconflict waardoor de belangen van een of meer cliënten kunnen worden geschaad;
De te volgen procedures en te nemen maatregelen om dergelijke conflicten te beheersen en te voorkomen dat ze de belangen van de klant schaden.
Om ons beleid voor belangenverstrengeling te ontwikkelen, hebben we eerst mogelijke belangenverstrengeling binnen Yago geïdentificeerd.
Dit zijn belangenconflicten die ontstaan tussen de klant en Yago zelf, een relevante persoon of een persoon die er direct of indirect mee verbonden is door een zeggenschap band, of die ontstaan tussen twee klanten. Dit zijn belangenconflicten die het risico inhouden dat de belangen van de klant worden geschaad. Yago of de voornoemde personen hebben een belang in het resultaat van verzekeringsdistributie activiteiten dat voldoet aan de volgende criteria:
Ons beleid inzake belangenverstrengeling houdt rekening met de specifieke kenmerken van Yago.
Bij de beoordeling van potentiële belangenconflicten heeft Yago situaties geïdentificeerd waarin er een aanzienlijk risico bestaat dat de belangen van klanten nadelig worden beïnvloed. Dit zijn situaties waarin :
Yago heeft een reeks maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat de belangen van de klant op de eerste plaats komen.
Deze omvatten :
Yago beoordeelt en evalueert periodiek, ten minste jaarlijks, het beleid inzake belangenconflicten, de lijst van potentiële belangenconflicten en het register van belangenconflicten. Yago neemt alle passende maatregelen om eventuele tekortkomingen te verhelpen. Ten minste eenmaal per jaar brengt Yago hierover schriftelijk verslag uit aan het management.
Als onze maatregelen in een specifiek geval onvoldoende garanties bieden, zal Yago je daarover informeren:
Deze informatie moet voldoende gedetailleerd zijn, rekening houdend met de kenmerken van de klant, om de klant in staat te stellen met kennis van zaken een beslissing te nemen over de verzekeringsdistributie activiteiten waarbij het belangenconflict zich voordoet.
De informatie bevat voldoende details, rekening houdend met de kenmerken van de klant, om u in staat te stellen een geïnformeerde beslissing te nemen over distributieactiviteiten. U kunt altijd contact met ons opnemen voor meer informatie
Ons kantoor wordt betaald op commissiebasis voor de verzekeringsbemiddeling diensten die het levert.
Ons kantoor kan ook een vergoeding ontvangen die gekoppeld is aan de verzekeringsportefeuille die wordt aangehouden bij een bepaalde verzekeringsmaatschappij en een vergoeding die gekoppeld is aan het werk dat ons kantoor namens die maatschappij uitvoert.
Ons kantoor biedt verzekeringsbemiddeling diensten aan. Deze diensten bestaan uit het geven van advies over verzekeringscontracten, het presenteren of aanbieden van verzekeringscontracten, het verrichten van andere werkzaamheden ter voorbereiding op het sluiten ervan of het assisteren bij het beheer en de uitvoering ervan.
Non levensverzekering:
Levensverzekering :
a) "levensverzekering, die een verzekering bij leven, een verzekering bij overlijden, een kapitaalverzekering en een levensverzekering met contraverzekering omvat;
b) lijfrenteverzekering ;
c) aanvullende verzekeringen die naast de levensverzekering zijn afgesloten, en in het bijzonder verzekeringen voor lichamelijk letsel inclusief arbeidsongeschiktheid, verzekering bij overlijden als gevolg van een ongeval en verzekering bij invaliditeit als gevolg van een ongeval of ziekte;
In onze bibliotheek vind je, gerangschikt per maatschappij, de algemene voorwaarden van de contracten en dekkingen die ons kantoor aanbiedt. Informatie over de aard en de risico's van spaar- en beleggingsverzekeringen is beschikbaar in de financiële infofiches van levensverzekeringen en door op de onderstaande links te klikken:
Als verzekeringsmakelaar die bemiddelt in "leven"-producten is Yago een melder in de zin van de Wet van 18 september 2017 ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en ter beperking van het gebruik van contant geld (Wet AML).
Yago gebruikt een risicogebaseerde aanpak:
Yago moet zich ook houden aan financiële embargo's en het bevriezen van tegoeden. Deze verplichting is een resultaatverplichting.
Alle medewerkers van Yago zijn verplicht om elk vermoeden van een overtreding, elke significante overtreding van regels of richtlijnen, elke potentiële fraude of elk ander ernstig misbruik door medewerkers of klanten zo snel mogelijk te melden aan het management en de Compliance Officer.