Papierwerk niet stoer genoeg voor motorrijders? Zorg toch maar dat je jouw zaakjes op orde hebt, want aan de politie verklaren dat je verplichte documenten niet bij je hebt, dat wilt niemand. Leun alvast achterover in het zadel, want die lijst met verplichte documenten? Die vind je gewoon hieronder.
Attest schadeverleden: Uit het attest schadeverleden wordt je ervaring als bestuurder duidelijk. Dat is een lijst van alle ongevallen die jij de afgelopen 5 jaar - in fout - hebt veroorzaakt. Meestal heb je dat attest enkel nodig als je overstapt op een nieuwe verzekeraar. Die gebruikt het schadeattest om je premie te bepalen aan de hand van het risico dat jij vormt op de weg.
Aanvraag tot inschrijving (roze formulier): Elk rijdend voertuig gekocht in België moet je verplicht inschrijven bij de DIV, dat geldt voor nieuwe motorfietsen enerzijds, en anderzijds voor tweedehands motoren. Om die inschrijving vlot te laten verlopen, bestaat het roze formulier ‘Aanvraag tot inschrijving’. Wanneer je jouw motor aanschaft, krijg je dat formulier van je keuring, je verzekeringsmaatschappij, of de DIV zelf. Als je jouw aanvraag bij je makelaar of je verzekeraar indient en je inschrijving 24 uur later verwerkt is, zal je jouw nummerplaat de dag nadien met de post ontvangen. Vanaf dan belet niets jou nog om je motor te laten verzekeren.
Attest omniumverzekering: In principe kan je enkel een omniumverzekering afsluiten voor een motor van minder dan een jaar oud. Maar wanneer je het attest omniumverzekering kan voorleggen als je verandert van verzekeraar, kan je moeiteloos de omnium voor je motor behouden. Dat attest vraag je aan bij je huidige verzekeraar.
Inschrijvingsbewijs (grijze kaart): Je verzekeraar overhandigt dit bewijs bij de inschrijving van je voertuig. Zoals jij je paspoort standaard in je portefeuille hebt zitten, neem je het inschrijvingsbewijs verplicht mee op je motor. Zo kan je bewijzen dat je wagen effectief staat ingeschreven bij de DIV. De kaart zelf is opgesplitst in twee delen. Daarvan heb je het eerste steeds mee als je met je motorfiets rijdt en als je naar het keuringscentrum gaat. Het tweede deel daarentegen steek je thuis veilig weg, of lever je in wanneer je jouw motor verkoopt.
Witte kaart (vroeger: groene kaart): De meeste mensen kennen nog de groene kaart, oftewel het verzekeringsbewijs van je motor. Dat attest geldt in het merendeel van de Europese landen. Wie daarover twijfelt, kan de exacte landenlijst raadplegen op de groene kaart zelf. Als je toch kiest voor een trip naar exotische oorden, trek dan zeker even aan de mouw van je verzekeraar en informeer of je BA-verzekering ook geldig is in het land van bestemming.
Goed om weten
Sinds kort hoef je je witte kaart enkel elektronisch te kunnen voorleggen. Dat exemplaar vind je digitaal in je klantenruimte.Gelijkvormigheidsattest: Het gelijkvormigheidsattest toont aan dat je voertuig voldoet aan alle technische en wettelijke voorschriften. Je ontvangt dit attest bij de aankoop van je motor.
Keuringsbewijs: Sinds 1 januari 2023 is de overheid verplicht motorfietsen op te sturen voor technische keuring, maar dit geldt alleen voor nieuwe motorfietsen of na een ongeval. Een periodieke keuring is hier dus niet van toepassing.
Let goed op!
Niet ieder type motorfiets hoeft naar de keuring; enkel twee-, drie- en vierwielers met een cilinderinhoud groter dan 125cc in hun verbrandingsmotor en elektrische/hybride motoren waarvan het vermogen hoger ligt dan 11kW, met een maximumsnelheid die 45 km/u overstijgt.Inschrijvingsbewijs: Breng de politie op de hoogte van je verlies en laat hen het chassisnummer nagaan. Verzend het attest dat je daarna in ontvangst neem naar de DIV.
Witte kaart: Je hoeft de politie niet op de hoogte te brengen van je verlies. Aan je verzekeraar kan je een kopie vragen van de kaart.
Gelijkvormigheidsattest: Breng de politie op de hoogte van je verlies en laat hen het chassisnummer nagaan. Daarna neem je een bewijs van je verlies in ontvangst. Daarmee kan je de fabrikant van de motorfiets om een kopie van het attest vragen.
Keuringsbewijs: Je hoeft de politie niet op de hoogte te brengen van je verlies. In je lokale keuringscentrum kan je om een kopie vragen van je keuringsbewijs.
Identiteitskaart: Je moet jouw identiteitskaart steeds verplicht op zak hebben als je ouder bent dan 15 jaar.
Rijbewijs: Iedereen die zich met de motor op de baan waagt, heeft ook verplicht zijn rijbewijs bij. Let op: Je moet een internationaal rijbewijs aanvragen voor landen buiten de Europese Unie. In Noorwegen, Zwitserland, IJsland en Liechtenstein geldt je Belgische rijbewijs wel.
Slaat je hart een slag over als je blauwe lichten ziet opdoemen? Of heb je gewoon nood aan een witte kaart? Yago is hier! Maak gauw een simulatie. Wij helpen je overal.
Onder toezicht van Tanguy Bocquet, erkend verzekeringsmakelaar bij FSMA